Pasen in Afrika, big 5 en auto pech! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu Pasen in Afrika, big 5 en auto pech! - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu

Pasen in Afrika, big 5 en auto pech!

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

07 April 2018 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Hoedspruit (Krugerpark)

Hellohellooo,

Weer een nieuw berichtje van onze avonturen in de bush. Zondag kwamen we aan in Kurhula wildlife lodge. Wat een mooie plek is dit ook weer. Kurhula ligt in het greater Kruger en om er te komen moet je eerst Palaborwa gate door. Dan volgt een onverharde weg van 12 kilometer waar het wild al om je heen loopt. Onderweg zien we twee olifanten met elkaar stoeien. Bij aankomst in de lodge worden we verwelkomt door Kim en Sander, de ouders van Kim, de stagiaire die de lodge gerund heeft toen we bij Bare Feet Retreat waren en natuurlijk Jimmy en Saba, de hondjes.

Ik zal even de plek schetsen zodat je een idee hebt. Je komt aan op een grindpad met parkeerplaatsen. Je kijkt dan op de achterkant van het huis en de twee huisjes waar de gasten verblijven (2 huisjes onder 1 kap met een gedeelde veranda met zitjes). Je loopt tussen de gastenhuisjes en het huis door naar de voorkant. De voorkant van het huis heeft een grote half overdekte veranda. Onder het open gedeelte is een vierkant lounge-zitje waar lekker kunt borrelen. Onder het overdekte gedeelte staat een grote eettafel waar 10 man aan kan zitten. Hier is het diner en ontbijt. De eettafel grenst aan het binnen gedeelte: de keuken en bijkeuken. Aan de bovenkant vanaf de keuken gezien zit dan nog een woonkamer met zitjes, bureau en de wijnen uitgestald in een mooie kast. De ruimte is sfeervol ingericht met veel wildlife foto's en decoraties. Aan de achterkant zit de receptie met info voor de gasten. Dan is er vóór de lounge een zwembad waarvandaan je uitkijkt over de rivier. Aan de overkant van de rivier zie je vaak wild lopen. Ook in de rivier liggen regelmatig nijlpaarden en krokodillen. Dan is er verder richting de rivier nog een barbecueplaats. Dit alles omringd door een mooie tuin, die op dit moment heel groen is. Zo groen hebben ze het in de afgelopen 10 jaar nog niet gehad zelfs. Eerder dit jaar is het heel droog geweest en nu kwam de regen erg laat, wat alles enorm heeft doen groeien. Prachtig, maar hierdoor is het overal wel erg dicht wat het wild spotten lastig maakt. Daarbij schiet het onkruid en bepaalde cactussen als paddestoelen uit de grond wat veel onderhoud vereist.

Het huis ligt een beetje op een heuvel, dus je kijkt heel mooi uit over de tuin en de rivier op zo'n 30 meter vanaf de veranda. Kim en Sander zelf slapen nog iets verder omhoog op de heuvel en de stagaire slaapt in een aparte rondavel achter het hoofdgebouw, bij de oprit. Ook de Zuid Afrikaanse staff heeft een eigen rondavel.

Het was Pasen en Kim en Sander hadden de lodge een paar dagen geblokt, dus de eerste dagen hadden we een beetje "quality time". Zondag en maandag hebben we dan ook niet zoveel gedaan, maar lekker bijgekletst en afgekoeld in het zwembad.

Dinsdag hebben we een wandeling en boottocht gemaakt bij Blyde River Canyon. S'avonds toen we al in bed lagen maakte Kim ons wakker: " trek wat aan en kom naar de game drive auto. " Al snel zaten we met zijn 5en in de auto. Kim en Sander waren net met de hondjes naar boven gereden naar hun eigen huisje toen ze wat auto's zagen staan langs de weg. Er was duidelijk wat bijzonders te zien anders ga je niet om 22:30 stilstaan. Nadat ze de hondjes hadden weggebracht is Kim voor ons terug gekomen. Er bleken 5 leeuwen te zitten. Daar zaten we dan, in onze pyjama's. Wat een speciaal moment was dat, om van zo dichtbij zoveel leeuwen bij elkaar te zien! Voldaan gingen we slapen: mijn big 5 is compleet!!

Woensdag hebben we begin van de avond een nightdrive gedaan met 2 andere gasten. Sander wist ons als ranger een aantal nieuwe dingen te leren over de natuur en de dieren die we zagen. Zo liet hij ons marula fruit proeven (waar ze het drankje Amarula van maken, misschien kennen jullie het?) en zagen we een mooie uil.

Vrijdag hebben we de hele dag een game drive gegaan met zijn allen. Voor de eerste keer deden Kim en Sander het niet zelf maar lieten ze zich rijden. Nog voor zonsopgang reden we weg, eerst de 12 km onverharde weg en daarna nog 1,5 uur snelweg richting de Orpen gate: dit gebied is weer iets anders dan de Palaborwa gate wat bij Kurhula in de buurt is, dus weer net wat andere dieren en natuur. Na een kop koffie en een koek als ontbijt, begon de safari echt. Er waren meteen al leeuwen gezien, maar ze waren zo ver weg dat je het nauwelijks kon zien. We zagen veel zebra's, giraffes, olifanten en wildebeesten. Ook zagen we heel veel vogels en gieren. De ranger wist er veel over te vertellen. Als je niet teveel nieuws tegen komt dan stopte ze om over bijzondere planten, bomen of incecten te vertellen. Hoogtepunt die dag: een modderbad van een neushoorn bij zonsondergang. Geweldig!

Zaterdag was de laatste volle dag in Kurhula. We zijn naar de Magoebaskloof geweest, ook weer een kleine 2 uur rijden. Hier hebben we weer een canopy tour gedaan. Dit keer niet door de jungle maar door canyon achtig gebied, over allemaal watervallen. Echt prachtig!

Eenmaal terug aangekomen bij de auto, ontdekt Remco tot onze schrik dat de autosleutels niet meer in zijn zak zitten. Meest aannemelijke scenario: autosleutels door het tuigje omhoog geduwd in de broekzak en onderweg bij één van de slides naar beneden gevallen. Ja..daar zit je dan, in het pikkedonker. Alles lag natuurlijk in de auto: eten en drinken, portemonnee, insecten spray etc. Het enige wat we hadden was Remco's telefoon -thank god- gelukkige waren wel wat behulpzame mensen van de tour die nog even mee hebben gezocht.

Zo onvriendelijk en ongeduldig de staff was tijdens de tour, zo vriendelijk was de staff ter plaatse. De rest van de staff heeft afgesloten en is naar huis gegaan maar Daniel, die we voor eigenaar zagen, heeft voor ons een locksmith gebeld en een vervangende auto geregeld via onze verzekering. Hij kwam een paar uur later terug om te kijken of ze er al waren, anders zou hij ons onderdak kunnen geven. Uiteindelijk kwamen de "hulptroepen" 3 uur later de auto open maken, zodat we bij onze spulletjes konden en weer even later kwam de vervangende auto, ook een Duster in precies dezelfde kleur haha!

Wel jammer want we hadden eigenlijk iedereen uitgenodigd om samen te gaan eten bij de Hat & Creek, een goed restaurant in Hoedspruit, een uur of 2,5 rijden. Voor we daar waren zou het 21:30 zijn geweest dus besloten we maar in Tzaneen een hapje te eten.

Morgen ochtend verlaten we Kurhula alweer, na 8 prachtige dagen. We zullen onze reis vervolgen voor de laatste dagen in het Krugerpark en Swaziland.

Foto's volgen nog!
Tot snel weer voor de laatste!

Liefs Valerie

• 09 April 2018 - 22:42

Martin:

Prachtig wat jullie zien en mee maken hoor ! Een echte belevenis en ervaring, zelfs de auto sleutels ;-)

• 10 April 2018 - 13:21

Rose:

HALLO LIEVE REMCO EN VALERIE,
    VEEL DANK VOOR JULLIE MEE NEMEN NAAR Z ON MOOIE PLEK!!!
    EINDELIJK DAN DE LEEUWEN !!!!WAT GEWELDIG, DAT JULLIE BIJ ZULKE LIEVE ATTENTE
    VRIENDEN WAREN. EN ALLES UITEINDELIJK VOOR ELKAAR HEBBEN GEKREGEN
    MET DE AUTO. SOMS GEBEURT ZOIETS. ECHT PECH.
    TOEN IK NET IN ZUTPHEN WOONDE EN NAAR CURSUS STEMEXPRESSIE IN ARNHEM WAS
    GEWEEST----WAS IK DE SLEUTELS VERLOREN!!!!1.00 THUIS VOOR DE DEUR--UITEINDELIJK
    IS DE SLEUTELMAKER GEKOMEN. DIE HEEFT TEGEN 200 GULDEN MIJ GEHOLPEN!
    MAAR IK WAS BINNEN EN HAD HET GELD GELUKKIG.
    HOPELIJK ZIJN JULLIE ER GOED DOOR GEROLD VIA DE VERZEKERING.
    NOG FIJNE LAATSTE DAGEN--ZIE JULLIE WEER--
    HIER LOOPT ALLES UIT EN ZJN OVERAL DE VOGELS TE HOREN. LIEFS VAN Rose.