Living the good life - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu Living the good life - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu

Living the good life

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

28 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Rustenburg

Umkomaas - Giants Castle

Hi how are you? Fine, and you? Fine

Ik vroeg me af hoe ik jullie op een zo lokaal mogelijke manier kon groeten -dit is toch wel zoals bijna elk gesprek geopend wordt, van casschier tot tuinman. Maar van mijn kant is er niks gelogen, al drukt ' very good' de lading beter.

Het zonnetje schijnt, we voelen ons goed, zijn omgeven door prachtige natuur en hebben een easy going mindset! De afgelopen dagen hebben we weer heel wat avonturen meegemaakt, hierbij het verslag in een notendop.

Vanuit st Lucia zijn we verder gegaan richting Durban. We laten het slechte weer achter ons want waar we aankomen schijnt het zonnetje lekker en kunnen we hier nog net even van genieten (zonsondergang ca 18 uur). We komen aan bij Bare Feet Retreat in aanleg, waar we 3 nachten verblijven. Dit is de nieuwe lodge van Kim en Sander (Remco heeft bij hun stage gelopen voor 4,5 maand, in de eerste vestiging in het Krugerpark, hier verblijven we ook, later de rondreis). Bare Feet Retreat is gelokaliseerd in Scottsburg (onder Durban) in een nette, rustige wijk aan de zee. We worden hartelijk welkom geheten door het stel, de hondjes Jimmy en Saba en de ouders van Kim, die ook op bezoek zijn. Het is echt een waanzinnig mooi plekje, helemaal in strandhuis sfeer, maar wel stijlvol en modern ingericht. Een U vormig huis met 4 kamers voor gasten en een mooie open binnenplaats, ruime lichte zitkamer met zeezicht, eetkamer en dan een overdekt stukje tuin met zitjes en het zwembad. Er is al veel aan opgeknapt maar nog niet helemaal af. De eerste twee gastenkamers zijn wel zo goed als af dus wij krijgen de eer om hier voor het eerst te slapen. Het strand is op kruip afstand en we gaan naar aankomst met Sander de hondjes uitlaten, die het strand geweldig vinden om uitgelaten te worden. S'avonds zijn we gezellig met zijn allen uit eten geweest in een restaurantje in de buurt.

We overwegen de volgende dag een duik te maken aangezien dat hier een uitgewezen plek voor is, ik geloof de nr 10 beste duikspot ter wereld? Je kunt hier helaas geen shore dives doen, dus je moet dan wel met een bootje om bij het rif te komen. We besluiten het gezien de ruige zee en kans op zeeziekte toch niet te doen.

De volgende dag reden we een stuk verder richting Oribi gorge naar een groen (en vandaag) zonovergoten canyon gebied. Hier hebben we een wandeling gemaakt naar een waterval. We waren slechts de enige die deze track deden dus hadden even een vredig stukje natuur voor ons alleen, met alleen het geluid van kletterend water en fluitende vogeltjes. Die avond hebben we in de tuin gebraait en lekker bijgekletst onder het genot van een glaasje wijn.

De volgende ochtend zijn we met zijn zessen naar Vernon Crook gereden, een klein natuurreservaat waar je vrij rond kan lopen tussen o a. de zebra's en gnoes. Af en toe een beetje kruip door -sluip door, op zoek naar de kleine weggetjes. Onderweg nog een paar mooie insectjes en vogels gezien. Ook een kudde zebra's en wildebeesten met jonkies gezien van een afstandje. Smiddags namen wij op onze beurt iedereen mee tapas eten voor lunch. Daarna maakten we nog een strandwandeling met zn allen en de hondjes, waarbij we compleet gezandstraald werden. Gelukkig net op tijd terug voor het ging regenen en onweren, maar wel een hele mooie (dubbele) regenboog boven de zee. Na Kims heerlijke kip gerecht sloten we de avond mooi af en gingen op tijd naar bed om ons op te laden voor een reisdag richting Giants Castle, in de Drakensbergen.

De weg hierna toe was een beleving op zich! Een glooiend landschap dat me deed denken aan een samenvoeging van herfst in Toscane en Milford Sound in de zomer, oftewel een zonovergoten heuvel landschap , met enkel een weg er door. Af en toe wat boompjes, een watertje en op de achtergrond de in mysterieuze mist omgeven bergkkiffen van de Drakensbergen. Je zou het voor de gein moeten googelen, als je er nog niet geweest bent Toscane, Milford Sound en Drakensbergen! Zo'n panorama was echt niet in één foto te vangen. Dit beloofd nog wat voor de komende dagen! Hier in de bergen is het wel zeker 15 tot 25 (snachts) graden kouder. Maar gelukkig is het helder en droog.Het laatste stukje van de route gaat door een natuur reservaat. Vanaf daar zien we bijna niemand meer; geen tegenliggers, geen inwoners, geen huizen. We hebben een eigen bungalow waar we de komende 2 nachten slapen, weer met braai.

Er zitten hier bavianen in het gebied die veel eten stelen uit huisjes dus er word geadviseerd om de huisjes dicht te houden. Toch glipt er één door een kiertje van de deur, terwijl wij de volgende ochtend nietsvermoedend op een steen voor de deur de route aan het uitstippelen zijn. Gelukkig is de schade beperkt gebleven: 1onrijpe knijtersharde avocado -die ik eerder ergens geplukt had- en 2 rusks, haha.

Het is hier echt een wandelgebied en er zijn dan ook verschillende wandelingen mogelijk. We gaan voor een hike van 14 km, ' World's View'. De heenweg komen we slechts 1 ander stel tegen, verder zijn we ook hier weer helemaal alleen omgeven door een stukje adembenemend mooie natuur. Het grootste gedeelte van de track lopen we vóór elkaar op een smal zandpad waar je nauwelijks kan zien waar je je voeten neer zet. Beetje een eng idee als je de terugweg gewaarschuwd word voor een slang vlak naast het pad. Ook voor mijn benen iets minder prettig, na zo'n 4 uur wandelen is mijn hele bovenste huidlaag door het hoge gras afgeschaaft- tot bloedends aan toe. Maar los van deze ongemakken, wát een uitzicht als je daar dan op de hoogste berg staat met een rand van rotsen in de verte om je heen. Een kraakheldere hemel met een zonnetje, perfect wandel weer aangezien de temperatuur in de bergen wel een stuk lager ligt, rond de 20 graden. Één van de mooiste wandelingen die we ooit hebben gemaakt! Dit gebied staat trouwens ook bekend om de elanden die er lopen en de bearded Eagles, die we allebei ook gespot hebben onderweg. Na terugkomst wilden we ook nog naar de caves waar muur tekeningen in staan van de San volkenb die daar vroeger woonden. Helaas waren we net te laat, dus zijn we maar een ander wandelingetje gaan maken. We blijken bij thuiskomst allebei super verbrand te zijn (wel goed ingesmeerd, maar waarschijnlijk met over datum zonnebrand) dus maar goed dat we de volgende dag weer een reis dag hebben. S'avonds na de braai doen we nog een nightwalk met de zaklamp om eventueel wat wild te zien nog, maar het blijft bij een hele grote pad.

Dit gebied is nog zo on-ontdekt gebleven bij de toeristen. Meeste mensen maken een vast rondje; kaapstad, garden route, Krugerpark evt Swaziland en via Johannesburg terug. Ook allemaal prachtig, maar ten onrechte word Giants Castle vaak overgeslagen. Wij zijn in iedergeval blij dat we dit gebied gezien hebben. Het is tijd om weer verder te gaan, een volle dag rijden voor de boeg. Op naar Rustenburg, ruim 560 km rijden.

• 29 Maart 2018 - 21:37

Marjet:

Mooi verslag en zo fijn te lezen dat jullie genieten van wat daar te beleven is.

Remco pas je wel goed op je Roodkapje, in het bos bij de wilde dieren?
    En op jezelf natuurlijk?

Veel groetjes
    Marjet

• 02 April 2018 - 16:05

Martin:

Prachtig om te lezen hoe goed jullie het hebben, hele ervaring om zo de wereld te ontdekken ! Blijf genieten samen.

• 03 April 2018 - 10:34

Rose:

HALLO LIEVE ALLEBEI, WAT GEWELDIG VOOR JE REMCO, DAT JE NU MET VALERIE BENT BIJ KIM EN
    SANDER WAAR JE EERDER 4,5 MAANDEN STAGE HEBT GELOPEN!!!!!!!
    NIET TE GELOVEN DAT EEN MENS ZOIETS MEE KAN MAKEN. EN VOOR VALERIE NATUURLIJK DAT ZIJ NU OOK AL DIE BIZONDERE SCHOONHEID KAN ZIEN!!

ADEMBENEMEND ZIJN DE CLOSE-UPS VAN DE DIEREN VOOR MIJ--ZO ECHT PRACHTIG--IK VOEL ZE ECHT HELEMAAL BIJ MIJ OOK---DANK JULLIE WEL!!!!!!!!!!!!

IK OMARM JULLIE IN GEDACHTEN OM AL HET MOOIS DAT JULLIE ZO MET MIJ DELEN--ZO FIJN--Rose.

ik was de afgelopen dagen steeds heel druk, vandaar nu pas bericht.
    ik ben veel op pad naar nieuwe woonruimte--hier te duur, ik probeer om in Den Haag wat te vinden.
    de stad is prima en de duinen met zee zijn de grote wens van mij. maar er zijn meer mensen, die
    zich zoiets wensen. ik ga ervoor en dan kijk ik waar ik uit kom. morgenmiddag kan ik
    weer ergens kijken. ik ben als eerste erbij--wie weet!!spannend-- je hoort het!! Rose.