Off we go... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu Off we go... - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu

Off we go...

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

09 November 2016 | Nicaragua, Granada

Buenos dias,

Daar zijn we dan. Na een lange reis van zo'n 23 uur (met een overstap op Atlanta, Georgia) zijn we zondag dan eindelijk aangekomen op onze eerste bestemming: Nicaragua!

Met 7 uur tijdsverschil en zo'n 30 graden temperatuursverschil is het toch best even wennen en acclimatiseren. De eerste nacht verblijven we in een kleine accommodatie vlakbij het vliegveld, waar we per taxi heengaan. Er staat een bed en er is een kleine badkamer maar daar blijft het ook bij. Maar voor de eerste nacht wel prima. We hebben in Nicaragua alle accommodaties via Air B&B geboekt omdat we er maar 12 dagen zijn en daarin vanalles willen zien en doen. Dan weten we in iedergeval waar we heen moeten rijden en kunnen we de tijd optimaal gebruiken.

Na een ontbijtje van toast met marmelade, lopen we weer naar het vliegveld om de auto op te halen. Managua bij daglicht en we hebben nu pas een idee waar we zitten. Onderweg zien we een leguaan in een droogsaande rivier: wauw.

Op naar Granada! Koffers in de auto en gaan! Het is zo'n 1,5 uur rijden naar Granada en onderweg kijken we onze ogen uit! Koeien, paarden en varkens staan langs grote wegen te grazen en zelfs op het middenstuk met een strookje gras. Voorbijgaande auto's en bussen zitten overvol en zo word de ruimte optimaal besteed haha. Overigens, ook de locals kijken hun ogen uit. Alsof ze nog nooit een toerist hebben gezien.

Granada is een prachtige koloniale stad tad gelegen aan het meer van Nicaragua. Dat Granada een roerige geschiedenis heeft is terug te zien aan het straatbeeld dat tot op de dag van vandaag wordt Granada gekenmerkt door zijn kleurrijke gebouwen, grote kerken en groene parken.

We verblijven in een gezellige hoge studio gelegen in het centrum. De eigenaar heeft een café om de hoek en hier mogen we ontbijten!
De eerste dag verkennen we het stadje te voet en lopen naar het meer. De volgende dag maken we met de auto een uitstapje naar laguna de apoyo: een prachtig kratermeer met het schoonste water van Nicaragua, én heerlijk warm ook! Het hele jaar door is het water 28 graden. We bestellen een drankje en ik neem een duik vanaf de stijger en word aangemoedigd door twee Amerikaanse toeristen (die heb je hier veel). Of veel? Wat is veel? We zijn de enige daar op dat moment. Bijna vreemd, zo weinig toeristen op zo'n prachtig plekje...

Omdat we de enige zijn op de stijger maken we al snel een praatje met het Amerikaanse stel. Ze komen uit Californië en zijn hier voor 8 dagen op vakantie. Op de terugweg besluiten we ze een lift aan te bieden omdat het best afgelegen ligt en ze lijken geen auto te hebben.

Dankbaar stappen ze in. Ons plan was om naar de masaya vulkaan te gaan. Deze is het mooiste tegen zonsondergang (6 uur). Zij wilden graag mee naar de vulkaan en dan zouden zij zelf een taxi terug nemen...Zo gezegd zo gedaan. Maar de masaya vulkaan bleek minder goed te vinden dan verwacht. De navigatie stuurde ons naar het dorpje masaya, maar van de vulkaan geen enkel spoor. Er zou ergens een rij moeten zijn met auto's en dan moest je 10 dollar pp betalen om naar boven te mogen. Pogingen om locals te vragen leken tevergeefs, we waren erg ver afgedwaald. Toen heeft Greg ( man van het stel) een weg om het meer weten te vinden en Remco goed genavigeerd en zo kwamen we toch in de buurt. Echter, het was inmiddels al pikkedonker buiten dus de moed zakte mij een beetje in de schoenen. Toen we eindelijk de rij met auto's vonden wat de ingang naar boven zou moeten zijn, moesten we nog heel lang wachten. Eerst onderaan, en toen halverwege. Bleek dat er eerst een aantal auto's terug moesten voor wij erin mochten.

Enfin, toen we eindelijk boven aan kwamen wisten we niet wat we zagen. De masaya vulkaan is sinds maart dit jaar actief en dat is heel bijzonder. Je kunt in de krater kijken en onderin de kokende lava zien en horen borrelen. Ge-wel-dig, wát een uitzicht! We hadden allebei nog nooit een actieve vulkaan van zo dichtbij gezien en wat is het fantastisch om er zo dichtbij te kunnen komen!

Vandaag verlaten we Granada en gaan richting San Juan del Sur!

Bedankt voor het lezen en warme groetjes vanuit wonderschoon Nicaragua !

• 09 November 2016 - 18:03

Rose:

Wat een verrassing al een uitgebreid verslag van jullie te krijgen na 23 uur reizen!
    Ik heb het helemaal begrepen jullie zijn echt helemaal ergens anders terecht gekomen!!!
    Bizonder om zo dicht bij het innerlijk van een vulkaan te zijn met wat daar allemaal diep vanuit de aarde komt.-en niks geen hekken met prikkeldraad
    ruim baan voor alle dieren---een partij van de dieren is daar niet nodig !
    Dat is het leuke van reizen dat het ergens anders echt zo anders kan zijn wat je zelf ook helemaal niet bedacht zou hebben dat het zo zou kunnen zijn.
    Heel veel plezier met lieve groeten van Rose.

• 09 November 2016 - 18:14

Rose:

Daar ben ik nog even--ik ontdek net jullie foto s -----wat leuk!--het geeft mij het gevoel om er ook even
    te zijn---dank jullie wel, liefs Rose.

• 10 November 2016 - 07:35

Marjet:

Wat mooi, zo'n verslag te kunnen lezen. Indrukwekkend, dat moet het zeker zijn geweest! Fijn dat het toch nog gelukt is, de werkende vulkaan te zien!
    Ik wens jullie weer een heel fijn ontbijtje, straks, als het hier weer donker begint te worden (en koud en nat!), en bij jullie weer licht...vermoed dat jullie de reacties dan wel zullen lezen.
    Ik heb wel een probleempje met het openen en bekijken van de foto's. Ze blijven piepklein als ik er op klik...
    Wens jullie weer een mooie en gezegende dag!
    mama

• 10 November 2016 - 18:30

Thirsa Kros:

Gracias por el informe que has escrito. Muy detallada, me puedo imaginarme Como estaís. Qué disfrutálas!

• 11 November 2016 - 17:42

Melissa:

Hallo Valerie!

Super om te lezen, klinkt als een echt avontuur! Dat word een sinterklaas in je bikini hoor ik al wel :P Ik wou dat ik een glimpje zon en warmte mee zou kunnen pikken - hier is het de hele dag (of week eigenlijk al) aan het regenen, rond het vriespunt en we hebben zelfs al wat sneeuw gehad! Weer om lekker voor de houtkachel te zitten en koekjes te bakken- wat ik vandaag dan ook gedaan heb (lekker dagje vrij! :)

Geniet, en houd ons op de hoogte!

Liefs Melissa