Verschillen tussen Nicaragua en Costa Rica - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu Verschillen tussen Nicaragua en Costa Rica - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu

Verschillen tussen Nicaragua en Costa Rica

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

20 December 2016 | Aruba, Oranjestad

Hola,

Inmiddels is het al weer twee weken geleden dat we Costa Rica verlaten hebben, maar graag nog een blog weiden aan de verschillen tussen Nicaragua en Costa Rica die we ervaren hebben, omdat deze landen vaak met elkaar gecombineerd worden.

Nicaragua en Costa Rica is een veelvoorkomende combinatie die door reizigers word gemaakt. De landen zijn te vergelijken, als mede de rest van Midden Amerika, maar hebben ook zeker verschillen.

Het idee achter de keuze om Nicaragua en Costa Rica te combineren was om cultuur vooral in Nicaragua te zoeken (natuurlijk kun je ook niet om de prachtige natuur heen: regenwouden, veel vulkanen en goude stranden) en in Costa Rica zou het voornamelijk om natuur draaien. Zoals we het bedacht hadden, was het ook daadwerkelijk. In Nicaragua heb je nog veel coloniale gebouwen en leuke dorpjes. Costa Rica word niet voor niets het groene paradijs genoemd en bestaat met zijn 32 nationale parken voor 25 uit beschermd natuurgebied.

Budget

Costa Rica is veel georganiseerder, meer verwesterd, toeristisch, schoner en het leven is er stukken duurder. Om een voorbeeld te geven: waar je in Nicaragua voor 10 euro per persoon goed voor uit eten kunt, ben je in Costa Rica ruim het dubbele kwijt. Zelf koken is dus erg fijn om te kunnen besparen op je budget, al liggen de prijzen in de supermarkt hoger dan in Nederland. Benzineprijzen liggen rond de euro per liter (volle tank ca. €40). In Nicaragua is het nog goedkoper: volle tank voor €34. Een auto huren is dan wel weer een stuk goedkoper in Costa Rica, omdat het toeristischer is, is er meer aanbod. Voor de zelfde auto (Daihatsu Terios, wat hogere auto die je in beide landen wel nodig hebt als je actief wil reizen ) in Nicaragua €700 per week en in Costa Rica €270. Uiteraard is reizen met het openbaar vervoer (Nicaragua) ook een optie, maar comfort is ver te zoeken. Je moet het niet erg vinden om als sardientje opgepropt te worden.

Reisduur

Qua reistijd was 12 dagen Nicaragua, 3 weken Costa Rica wel redelijk goed. In Costa Rica is nog wat meer te zien, ondanks het kleiner is. Toch had ik me in Nicaragua nog wel langer kunnen vermaken. Ookal liggen de meeste leuke bestemmingen meer aan de westkust, er is genoeg te zien en doen. Ometepe is de kers op de taart en een mini vakantie in je reis. Hier zijn wij slechts 3 dagen geweest maar hier had ik mij ook makkelijk een week kunnen vermaken. 3 weken Costa Rica is zeker niet te lang. Er is genoeg te zien en doen (als het weer het toelaat).

Accommodaties

Qua accomodaties hebben we €50 per nacht gerekend in beide landen. Sommige bestemmingen zijn wat duurder en op andere overnachtingen konden we weer besparen. We hebben bijna alles via Air B&B geboekt, maar zijn er wel achter gekomen dat als je een beetje slim bent, je gemakkelijk onder de Air B&B bijdrage uit komt, door rechtsreeks te boeken of door alleen de eerste nacht via de site te boeken en terplekke verlengen.

Taal

Zowel in Nicaragua als Costa Rica is Spaans de voertaal. Omdat Nicaragua nog niet zo touristisch is, heb je zeker wel wat basis Spaans nodig als reiziger. Ook gewoon heel leuk om een praatje te kunnen maken met locals. Met handen en voeten kom je ver, maar ik ben heel blij dat ik van te voren wat Spaanse lessen heb genomen. Costa Rica is zó westers, dat je het ook wel met Engels kan redden, maar beter is natuurlijk om daar ook wat van de taal te begrijpen, alvorens je er heen gaat.

Conclusie: Nicaragua en Costa Rica is een hele toffe combi voor de natuur/cultuur liefhebber en bij uitstek de geweldige flora/fauna! Allebei de landen hebben veel te bieden. Nicaragua is avontuurlijk, authentiek, puur en groen. Je kan er rondkomen van een klein budget, het is relatief veilig en de mensen zijn super aardig. Costa Rica is groener, diverser, touristischer en westerser. Pura vida -de slogan van dit land- wat het pure leven betekent, waar de Costa Ricanen van genieten.

Hasta la próxoma latina America!

Ps. Nieuw verslag van Aruba volgt snel!

• 23 December 2016 - 19:44

Rose:

Hallo Allebei, leuk om jullie informatieve verslag te lezen. Ik heb net weer mijn e-mail gekregen. Het was uit de lucht sinds 17 december de verhuizing- en kan pas weer op 10 januari aangesloten worden!! KPN !!
    Maar ik heb nu een speciale set gekregen waardoor ik weer jullie kan bereiken en TV kan kijken.
    Ik ga vlug naar jullie andere verslag. lieve groeten van Rose.