Middle of nowhere en weer terug - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu Middle of nowhere en weer terug - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu

Middle of nowhere en weer terug

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

01 April 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Queenstown - Fiordland - Milford Sound - Queenstown - Mount Cook - Christchurch - Kaikoura - Wellington - Auckland

Dag trouwe lezers,

Na het prachtige Franz Joseph te heben verlaten, gaan we naar het stadje waar we ons op hebben verheugd: Queenstown. Vanuit hier splitsen onze bus-routes zich weer. Lars zijn route is hier op het einde en gaat nu via de oostkust terug. Mijn pas gaat verder richting Milford sound en het Steward Eiland (derde eiland, onderin Nieuw-Zeeland). Omdat de ferry daar naartoe zo duur is en het weer heel lang in de bus zitten word besluiten Lars en ik ons eigen plan te trekken en een auto te huren en hiermee via Fiordland naar Milford Sound te rijden.

De weg hier naartoe is prachtig, zeker vanuit een ander perspectief dan vanuit de bus, nu ik voorin zit. Het is heel fijn om een keer niet wagenziek te zijn, zo voorin de auto. Kilometers rijden we, zonder een persoon tegen te komen, the middle of nowhere.

Bij een super klein en primitief hostel komen we aan. Er zijn geen dekens, amper lichten en geen borden, pannen of bestek. Wel sandflies. En wat zijn die vervelend!! Na tien uur savonds gaat hier het licht uit en in de cottages zelf hangt maar een klein spaarlampje. Maar als je hier middernacht naar buiten gaat, weet je niet wat je ziet. Prachtig heldere hemel. Pikkedonker, overal. Er is geen lichtje te bekennen, behalve het sikkeltje van de maan. Naar de melkweg hoef je dan ook niet te zoeken.

Ondangs de dunne matrassen op een lattenbodem van karton, hebben we heerlijk geslapen. We hebben helaas niet de Milford Track kunnen doen, die had ik wel graag willen doen maar we hadden de auto maar twee dagen. Dat is een wandeling van 53 Km, die je in een paar dagen kunt doen. Je kunt slapen in speciale huisjes onderweg. Veel reizigers zeggen over Milford Sound dat het een van de mooiste plekjes op aarde is. Wij hebben het alleen uit de auto gezien maar zelfs dan indrukwekkend genoeg!

Ook Mount Cook was mooi, we zijn hier maar kort geweest maar wel een hike gedaan ernaar toe. Na een paar uur wandelen zie je op het eindpunt smeltwater van de gletsjers en brokken ijs erin drijven.

In Christchurch is tegenwoordig helaas niks meer aan, kunnen wij nu beamen. Sinds de aardbevingen van twee jaar geleden, is er vrij weinig meer van de stad over. Het is er uitgestorven en de vele aardbevingen hebben zijn sporen achtergelaten. Helaas is Lars ziek geworden en zijn we naar de doker gegaan. Na bloedonderzoek heeft hij een anti-biotica kuur gekregen. Na een paar dagen zou het aanslaan. Ik voelde me ook niet lekker maar had niet de zelfde symptomen. We zijn hier een paar dagen gebleven om uit te zieken. Inmiddels zijn we allebei weer helemaal beter.

Vanaf Kaikoura reden we langs de oostkust naar Wellington. Onderweg zagen we een heleboel dolfijnen springen, vlak langs de kust. Ook stopten we op een plek waar allemaal zeehonden laggen en we konden ze in het wild van heel dichtbij bewonderen.

Ondertussen zitten we al weer een paar dagen in Wellington en er is nieuws! De plannen zijn gewijzigd! Aangezien we in 1 dag weer in Auckland kunnen zijn en we het meeste wel zo'n beetje gezien hebben, hebben we besloten eerder weg te gaan uit Nieuw-Zeeland, om nog een ander land te kunnen zien. We hadden al een tijdje dat idee en hebben de opties bekeken.

We dachten aan Australie (westkust; Perth) of Fiji. Aangezien deze bestemmingen nog duurder zijn dan Nieuw Zeeland was dat niet echt een goed idee. Een basisschool leraar van Lars woont in Jakarta en hij was daar al eerder uitgenodigd. Het leek ons heel leuk om daar de laatste paar weken te blijven. We hebben via het reisbureau het ticket over laten boeken zodat we via Jakarta naar Seoul vliegen en dan naar Amsterdam. Het ticket naar Jakarta moesten we zelf nog boeken. De afgelopen dagen hebben we l Skyscanner in de gaten gehouden en uiteindelijk twee losse vluchten gevonden. Van Aucland naar Sydney en vervolgens van Sydney, via Kuala Lumpur naar Jakarta. Omdat Indonesië zo goedkoop is dat je voor 1 euro uit eten kunt -bijwijze van spreken- zijn we uiteindelijk misschien wel goedkoper uit dan nog een maand accommodatie en eten betalen in Nieuw Zeeland.

De laatste maand zullen we dus verder reizen in Indonesie. We hebben er allebei super veel zin in. Dit is dan ook het laatste blog vanuit Nieuw-Zeeland. Sweet as bro.

E Noho Ra Aoteroa!

• 01 April 2013 - 19:15

Ans:

Wat een leuke uitdaging om N.Z. te verlaten en om Azie te gaan ontdekken!
    Misschien wel een cultuurschok maar interessant hoor! Wil graag jullie ervaring lezen!
    Geniet ze!
    Groetjes,
    Ans.

• 01 April 2013 - 22:54

Rose:

Hallo lieve Valerie,Wat een belevenissen allemaal--prachtig het landschap mooie fotos --en dan nu verder in Azie---geweldig, dat jullie daar bij een oude schoolmeester kunnen verblijven,dan wordt het extra gezellig.
    Sinds lang is het hier heerlijk weer-de wind minder en de zon de hele dag.Ben gaan wandelen op de Veluwezoom van Dieren naar Rheden,mijn uitje en vanavond patat met 2 frikandellen ,het is natuurlijk geen eten,maar 1 keer in de paar maanden een traktatie na het wandelen!!
    Heel veel plezier in Jakarta___dat kun je toch maar mooi doen van al je hele harde werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!super voor je.Groeten ook voor Lars ,liefs van Rose.