The Center of Paradise - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu The Center of Paradise - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Valerie Blablaa - WaarBenJij.nu

The Center of Paradise

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg Valerie

03 Mei 2013 | Indonesië, Gili Trawangan

Gili Trawangan

Beste lezers,

De afgelopen 3 maanden zijn voorbij gevlogen en vanuit Jakarta typ ik mijn laatste reisverslag.

Na de paar dagen in Bali -zoals ik in mijn vorige blog schreef- zijn we per fastboat naar de Gili's vertrokken, drie piepkleine eilandjes aan de Westkust van Lombok (Het eiland ten Oosten van Bali). Op het grootste eiland van de 3: Gili Trawangan, verbleven we een week.

Gili Trawanganis echt een paradijsje. Met hagelwitte stranden, een azuurblauwe zee, palmbomen en een stralende zon, is het begrip 'bountyeiland' hier uitgevonden. Het is voor ons het kersje op de taart en de leukste eindbestemming die de reis kon hebben.

Zodra je voet aan wal zet valt het je meteen op dat er hier geen verkeer is! Heerlijk, geen uitlaatgassen en een schone lucht! Het enige vervoersmiddel is paard en wagen. Wat meteen opvalt is dat de sfeer hier zo goed is! De mensen zijn aardig (wel veel backpackers, maar nog altijd minder dan in het hoogseizoen) en er zijn veel leuke restaurantjes, barretjes en bungalows te vinden. Met 15 km oppervlakte, kun je het eiland in zo'n anderhalf uur rondlopen. De zons op- en ondergangen zijn hier prachtig en het heeft iets magisch...

Het strand is prachtig en schoon, ze zee helder en ideaal om in te snorkelen of te duiken.
Na mijn mislukte poging tot snorkelen met de dolfijnen in Nieuw Zeeland en op de Canarische eianden (een aantal jaar geleden, waar ik voor de eerste keer snorkelde, maar wat niet veel meer voorstelde dan alsnog adem in houden en na een paar seconden luchthappen) vond ik dat ik het nu moest leren, daar hadden we immers de tijd voor en dat is wel een van de leukste bezigheden op zo'n eiland. En de truc is echt om heel erg te ontspannen. Je moet er de tijd voor nemen en vertrouwen krijgen, maar al doende leert men. Met de nodige coaching van Lars af en toe, ging het steeds beter en ik kreeg het 'freediven' ook beter onder de knie.

De onderwaterwereld is prachtig hier. Prachtige koraalriffen en heel veel verschillende soorten visjes. Kleine knalblauwe visjes, gele nemo visjes, grote vissen, zeeschilpadden en als je geluk hebt zelfs haaien op het Sharkpoint. Maar die laatste ga ik voorlopig nog niet opzoeken. Na een paar dagen beginnen we ook steeds meer en dieper te duiken. De stroming hier is heel sterk dus je hebt je flippers zeker nodig, maar wàt is het prachtig om langs de enorme schollen met vissen te zwemmen en ze te volgen.

S'avonds veranderd Gili Trawangan in een soort mini Bangkok, met een night market, waar ontzettend veel sfeer is en alle eiland gangers op af komen. Je vind er de lekkerste en goedkoopte gerechten. Verse vis die je zelf kan uitzoeken en word bereid terwijl jij wacht, zoete mais van de barbecue, de lekkerse satays, rijst, verse sappen en nog veel meer typisch Indonesisch eten. Even dacht ik dat ik in een opname van een reisprogramma terecht was gekomen.

Helaas heb ik door een voedselvergiftiging weer twee dagen gemist en hebben we iets minder lang van het paradijsje kunnen genieten. Toen ik weer beter was kreeg Lars ineens een allergische reactie, waarschijnlijk van een pinda of iets in melk wat hij gedronken had want hij zwelde helemaal op. Gelukkig was de kliniek dichtbij en ging het na een beetje adrenaline weer goed. Toch wel schrikken en nu voorlopig een epipen bij de hand.

Gelukkig waren we op tijd beter want na een week was het alweer tijd om terug te gaan naar Bali. Daar maakten we nog een uitstapje naar Dreamland beach, waar we scooters huurden. Het is toch wel opletten als je voor het eerst op een scooter zit, je links moet rijden en het verkeer hier zo leip is. Toch is het in een land als deze heel gebruikelijk om een scooter te huren zonder rijbewijs. Na een bijna aanrijding ben ik maar weer bij Lars achterop gesprongen.

Ondertussen zijn we al weer een paar dagen terug in Jakarta, waar we vanuit Bali terug naartoe zijn gevlogen. Morgen vliegen we alweer naar huis, het avontuur zit er op.

Verzadigd kijk ik terug op een prachtig avontuur! Ik heb erg genoten van de tijd in Nieuw Zeeland. Mooie dingen mogen zien en leuke dingen gedaan. Je kunt je er heel vrij voelen en tegelijkertijd ook heel klein omdat er zoveel ruimte is. Je realiseert je hoe nietig je bent met overweldigende natuur.
De weken erna in Indonesie hebben gezorgd voor een enorm contrast. Het is er zo anders, het landschap, de cultuur, de drukte, het verkeer, het eten, alles eigenlijk. Dit heeft gezorgd dat ik me hier, al veel dichter bij huis dan Nieuw-Zeeland, veel verder weg voelde. De bijzondere gesprekken, indrukwekkende landschappen, interessante mensen... Al met al een onvergetelijk avontuur!


En nu kan ik alleen nog maar zeggen; Tot snel!

Liefs Valerie.

  • 03 Mei 2013 - 21:39

    Tera En Gerrit:

    Dag Valerie, je hebt heel veel beleefd en gezien, en hebt ons een beetje mee laten genieten.We zijn blij dat je avonturen goed zijn afgelopen ,zien je graag terug en hopen dat je je hier ook weer thuis zult voelen.Je bent vast een rijkere? Valerie geworden, misschien niet in je beurs, maar daar is wel wat aan te doen. Goede terugreis gewenst, en graag tot ziens , ook voor Lars. oma en opa.

  • 03 Mei 2013 - 22:03

    Martin:

    Hoi valerie en Lars,
    fijn dat je nog weer even hebt geschreven wat je laatste ervaringen zijn van de af gelopen weken.Mooi dat je ook nog zo'n prachtig bouwntie eiland hebt gezien waar je altijd al van droomde,ik hoop dat je overal goed van hebt genoten want het zal wel even weer duren voor je weer in zo'n gelegenheid komt. Mooi ook dat je een voldaan gevoel hebt van al jou reizen en de ervaringen die je hebt mee gemaakt dat zul je niet gouw meer vergeten.Ik hoop dat je een goede terug reis zult hebben en dat we nog meer kunnen genieten van al jouw prachtige ervaringen en foto's e.d. Groetjes en tot zondag.

  • 03 Mei 2013 - 23:53

    Jeanny:

    Goede reis en welkom thuis voor beiden !

    Jeanny

  • 05 Mei 2013 - 08:55

    Melissa:

    Lekker eten maar niet altijd even hygienisch? :P Ben benieuwd naar alle verhalen als je hier bent! en foto's of heb je niet meer foto's als die je hier hebt geplaatst?
    Hele goede reis terug, ik zie je over anderhalve week weer! :)

    Groetjes Melissa

  • 08 Mei 2013 - 17:37

    Rose:

    Hallo lieve Valerie,
    Uit de verhalen begrijp ik, dat je 5 mei weer bent aangekomen in Nederland met Lars.
    Hopelijk heb je een goede vlucht gehad.Sterkte met het wennen -je bent zo gewend geraakt aan je vrijheid en allemaal nieuwe spannende mooie dingen!!!!
    Geweldig voor je, dat je het allemaal hebt meegemaakt.

    Ik zie je wel weer bij super-natuur denk ik--leuk.

    Ik heb vanaf 21 september veel last van mijn nekwervels,ik had omhoog gekeken naar nesten van huiszwaluwen en naar de grond om te zien waar ik mijn voeten moest zetten om niet over de wortels van bomen te struikelen op de Veluwezoom, dat was kennelijk teveel voor mijn nekwervels.
    Afgelopen maandag naar Amsterdam waar een orthomanueeltherapeut(arts) ze weer op de plaats heeft getikt. Nu moet ik weer een paar maanden rustig aan doen, maar heb gelukkig niet meer die pijn steeds.
    Jammer, dat de arts was vergeten om mij te zeggen, dat ik niet omhoog en omlaag mocht kijken.
    Het ging juist allemaal heel goed met mijn nekwervels sinds vorig jaar pinksteren een fysiotherapeut er zomaar aan heeft getrokken. Soms heb je die pech.
    Door al die toestanden heb ik je niet meer geschreven de laatste keren.
    Ook al ben je thuis-toch wil ik je graag nog schrijven om je te bedanken voor al je hele leuke, gezellige
    en spannende verhalen Valerie.
    En welkom thuis--maak er wat van!!!!!!!!lieve groeten van Rose.

  • 12 Mei 2013 - 11:35

    Valerie Blablaa:

    Lieve allemaal,

    Lars en ik zijn op zondag 5 mei na twee goede vluchten aangekomen op schiphol. Alles is goed gegaan en we waren blij om na zo'n lange reis eindelijk thuis te komen.
    Heel veel dank voor de leuke reacties die ik van jullie gehad heb, afgelopen maanden!

    Groetjes Valerie

  • 12 Mei 2013 - 11:45

    Valerie Blablaa:

    Lieve Rose,

    Dankje wel voor ook deze reactie, en alle andere leuke reacties die ik van je gehad heb, erg leuk!
    Het wennen aan thuis duurt inderdaad wel even. Toch voelt het alsof ik maar twee weken weg ben geweest. Wel is de vrijheid iets wat je eigenlijk niet meer hebt. Ik moet weer aan het werk gaan, een opleiding zoeken en veel zaken gaan regelen.

    Ik vind het erg vervelend dat je zo last van je nekwervels hebt gehad. Dat is inderdaad dikke pech. Ik hoop dat het snel beter gaat...

    Natuurlijk heb ik nog een aantal schelpen voor je meegebracht uit Indonesie en Nieuw-Zeeland. Ik zal ze je opsturen. Ik had trouwens ook nog een kaart gestuurt, uit Nieuw Zeeland. Helaas is die bij geen van alle mensen die ik een kaart had gestuurd, aangekomen. Het zou maximaal drie weken duren, en ik had ze vrij snel verstuurt. Wie weet komen ze nog. Wel wist ik de letters van je postcode niet, ik had je adres van Melissa. Maar aangezien niemand een kaart heeft maak ik me toch wel een beetje zorgen.

    Lieve groet en tot ziens dan maar!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Valerie

Travel your life

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 22512

Voorgaande reizen:

18 Maart 2018 - 12 April 2018

Zuid-Afrika

06 November 2016 - 22 December 2016

Midden-Amerika en Antillen

12 Februari 2013 - 05 Mei 2013

Nieuw-Zeeland en Indonesië

Landen bezocht: